Begroting 2021

Programma's

Onderwijs

Beleid Onderwijs

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2021 voor doen

Jongeren bereiden zich goed voor op participatie in de samenleving.

(Beleidsakkoord 2018 - 2022 en Notitie Integraal Sociaal Domein)

Verplichte indicator:
% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Verplichte indicator:
% werkloze jongeren (16 t/m 22 jarigen)

<1,5 %

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020.

< 1,8%

Gegevens elke 2 tot 6 jaar beschikbaar.

2020 : -
2019 : 1,4%
2018 : 1,4%
2017 : 1,3%

2020 : -
2015 : 1,62%

DUO

Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel)

  • Verder vormgeven en uitvoeren van een regionaal afgestemd programma om het aantal vroegtijdig schoolverlaters meer te laten dalen. De kern van het programma betreft een sluitende aanpak vanaf het moment dat de jongere de school in komt tot en met de eerste jaren op de arbeidsmarkt.
  • Ondersteunen van onderwijsinstellingen bij ontwikkeling naar internationalisering van het onderwijs. De internationalisering wordt vanuit de Brainportregio vormgegeven. Hiervoor worden middelen ingezet vanuit de Regiodeal.
  • Stimuleren van zelfstandig reizen naar alle scholen door leerlingen die hiertoe in staat zijn. Hiervoor ontwikkelen we alternatieve reismogelijkheden die meer eigen regie van ouders en leerlingen mogelijk maken. Voor leerlingen die niet in staat zijn om zelfstandig te reizen, blijven we aangepast vervoer aanbieden.
  • Initiatieven faciliteren die oplossingen bieden voor vraagstukken vanuit het onderwijs die de samenleving in bredere zin raken dan strikt het onderwijs.
  • Preventieve jeugdzorg verder integreren in het voortgezet onderwijs (zie programma 7 Jeugd).

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

< 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2021

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020.

2020 : -
2019 : PO 0. VO 0
2018 : PO 0, VO 0
2017 : PO 0, VO 0

2020 : -
2019 : 0,45
2018 : 0
2017 : 0,42

2020 :
2019 : 9,0
2018 : 0,97
2017 : 10,7

Registratie leerplicht

DUO

DUO

Uitvoeren van de afspraken met samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs over het voorkomen en begeleiden van thuiszitters. Bij elke verzuimmelding van DUO de leerling  begeleiden of zo nodig doorverwijzen naar ketenpartners.

Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand

(Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020)

% kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt in 2021 deel aan een programma voorschoolse educatie

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020.

2020 : -
2019 : 94%
2018 : 90%
2017 : 100%

Jaarlijkse evaluatie VVE

  • Blijvend aanbieden van 16 uur voorschoolse educatie per week voor doelgroepkinderen.
  • Blijvend aanbieden van 8 uur voorschoolse voorziening per week aan kinderen waarvan de ouders geen recht op kinderopvangtoeslag hebben.

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening

(Wet Passend Onderwijs)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 %

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020.

2020 : -
2019 : 0,98%
2018 : 0,86%
2017 : 0,90%

Centrale leerlingen-registratie

  • Versterken van de in de voorschoolse voorziening en het primair onderwijs geïntegreerde jeugdzorg (zie programma 7 Jeugd).
  • Uitvoering geven aan het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs. Op hoofdlijnen betreft dit:
  • Realiseren van een sluitend en dekkend netwerk van onderwijs(ondersteuning), jeugdhulp en zorg.
  • Zoveel mogelijk preventief werken en inzetten op vroegsignalering.
  • Voorzieningen en expertise aanbieden dicht bij de leefomgeving van het kind.
  • Leerplichtambtenaar blijft leerlingen begeleiden door:
    • Op het Heerbeeck college elke zes weken in samenspraak met de GGD zorgvraagstukken van gemiddeld 50 tot 60 leerlingen te bespreken.
    • Elke basisschool twee keer per jaar te bezoeken om zorgvraagstukken te bespreken.

Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022)

  • Oplevering multifunctionele accommodatie in Dijkstraten. Hierdoor kan basisschool Platijn haar intrek nemen in dit gebouw.
  • Samen met stichting Best Onderwijs een keuze maken voor het ontwerpplan voor IKC De Zevensprong.
  • Samen met stichting Best Onderwijs bekijken welke maatregelen er nodig zijn om van basisschool de Paersacker een toekomstbestendig schoolgebouw te maken. P arallelle ontwikkelingen in het omliggende gebied betrekken we bij de afweging.

Lasten, baten en saldo

Lasten

1.628.140

1,8 %

Baten

693.011

0,8 %

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2020 14:29:58 met de export van 11/10/2020 14:17:40