Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, moet focussen op andere en een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch. Onze visie is samen te vatten als: meer SGE door minder MRE. Best wil dit ook via het neerwaarts bijstellen van de begroting van de MRE realiseren.
Beleidsvoornemens verbonden partij
Het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 focust op 4 thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Dit samenwerkingsakkoord vormt de basis voor de werkprogramma's en begrotingen van MRE.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2021 wordt een bijdrage geraamd van € 414.000.
(bron: begroting 2021)Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Covid19
Ingeschat wordt dat de gevolgen van Covid bij de MRE kleiner zijn dan bijvoorbeeld bij de GGD of de VRBZO. Mogelijk ontstaan er wel van Covid19 afgeleide gevolgen, vanwege economische teruggang. Dit is ten tijde van het samenstellen van deze begroting nog niet in te schatten. Als hier duidelijkheid over ontstaat zullen gevolgen worden verwerkt via de P&C cyclus. In het AB van de Metropoolregio Eindhoven is op 1 juli 2020 besloten tot het reserveren van middelen ten laste van het het jaarresultaat 2019 MRE/RHCE/Stimuleringsfonds voor een regionale herstelaanpak Coronacrisis.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 5,8 miljoen (31 december 2018 € 4,3 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 17,4 miljoen (31 december 2018 € 10,8 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2019 was € 1,0 miljoen (2018 € 1,0 miljoen)( Bron: jaarrekening 2018)
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Haaren, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
Door de jarenlange uitvoering van de Wsw heeft de WSD expertise opgebouwd voor begeleiding van personen met een arbeidsbeperking vanuit de Wsw of Wajong. Met de komst van de Participatiewet en de afbouw van de Wsw, zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de begeleiding van deze doelgroepen en zijn hierbij voor nieuwe uitdagingen komen te staan. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van
de WSD vinden wij van betekenis bij de begeleiding en toeleiding van deze doelgroepen naar de reguliere arbeidsmarkt of, als dat niet mogelijk is, naar andere vormen van participatie, zoals beschut werken.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In juli 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) van WSD ingestemd met de adviezen uit het koersdocument “Gezamenlijk doorontwikkelen”.
Met het koersdocument is een jarenlange periode van experimenteren afgerond. De komende jaren staan in het teken van het, in samenwerking met de gemeenten, doorontwikkelen van de lokale infrastructuur, het vormgeven van een gezamenlijk Wsd-breed expertisecentrum en de doorontwikkeling van plusdiensten.Risico's
Het AB van WSD heeft gekozen voor het break even scenario. Concreet betekent dit dat WSD tenminste 2.100 personen in dienst of direct geplaatst heeft. Het gaat om een optelsom van personen met een SW- of PW- dienstverband of via WSD direct geplaatst en begeleid bij een externe werkgever. Met dit volume is WSD in staat een sluitende exploitatie te realiseren, waarbij er ook ruimte is om het gezamenlijke expertisecentrum te bekostigen. De toekomst moet uitwijzen of deze bezettingsgraad gehaald wordt ten tijde van de coronacrisis.Uit de risico-inventarisatie van WSD volgt dat het totale risico van WSD stabiliseert op het niveau van 2018 en 2019, namelijk € 17,4 miljoen.
Het weerstandsvermogen van WSD is op orde. Daarmee is WSD in staat om onverwachte tegenvallers op te vangen. De verwachting is dat een deel van de reserves van WSD ingezet moeten worden om de effecten van de Corona-crisis op de exploitatie op te vangen.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk (€ 2.914.000) wordt volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen van PW-ers vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af. De gemeente draagt in 2021 € 35.000 bij aan de bestuurskosten.Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten. op basis van het geraamde jaarlijkse tekort.Covid19
Ingeschat wordt dat de gevolgen van Covid bij de WSD kleiner zijn dan bijvoorbeeld bij de GGD of de VRBZO. Mogelijk ontstaan er wel van Covid19 afgeleide gevolgen, vanwege economische teruggang. Dit is ten tijde van het samenstellen van deze begroting nog niet in te schatten. Als hier duidelijkheid over ontstaat zullen gevolgen worden verwerkt via de P&C cyclus.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 27,9 miljoen (31 december 2018 € 27,4 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2019)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 5,1 miljoen (31 december 2018 € 5,8 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2019)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2019 was € 2,4 miljoen (2018 € 3,0 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2019) - Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
VRBZO optimaliseert haar rendement met de juiste samenwerkingsverbanden en schaalgrootte. Uitgangspunt is de schaalgrootte van de regio Zuidoost-Brabant. VRBZO werkt primair samen met GGD Brabant-Zuidoost, Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) en de politie-eenheid Oost-Brabant. Stip op de horizon is een (deels) geïntegreerde organisatie van brandweer en gezondheid (GGD) en een sterke inbedding van de gemeentelijke processen rond rampenbestrijding en crisisbeheersing. VRBZO streeft hierbij naar shared services. Om de capaciteit en continuïteit van incidentbestrijding, crisisbeheersing en risicobeheersing te verstevigen, wordt de samenwerking met Veiligheidsregio’s Brabant-Noord (VRBN) en Midden- en West-Brabant (MWB) geïntensiveerd. Samenwerking met VRBN ligt voor hand; de regionale politie eenheid Oost-Brabant is territoriaal gelijk met de regio’s Zuidoost-Brabant en Brabant-Noord.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
VRBZO kent complexe veiligheidsvraagstukken. Het netwerk omvat meer dan de traditionele partners op het gebied van fysieke veiligheid. Regionaal spelen tientallen partijen een rol bij openbare orde, veiligheid en gezondheidszorg. Inwoners en bedrijven zijn belangrijke partners. Samenwerking focust op het borgen van de maatschappelijke continuïteit. Hierbij handelen alle partijen vanuit eigen verantwoordelijkheid. De beleidsdoelstellingen luiden:
-VRBZO streeft naar shared services met GGD BrabantZuidoost en Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.
-VRBZO organiseert bevolkingszorg vanuit een collectieve taak.
-VRBZO richt een netwerkorganisatie in met de gemeentelijke adviseurs.Een belangrijk beleidsitem is 'Brandveilig Leven '. 'Brandveilig Leven' staat voor bewustwording vergroten en het realiseren van een gedragsverandering bij onze burgers, bedrijven en instellingen. Ingezet wordt op de eigen kracht van deze doelgroepen om zo de brandveiligheid te vergroten. Dit is een meerjarig traject dat we gezamenlijk met de VRBZO op gaan pakken. Het richt zich vooral op communicatie en het geven van handelingsperspectieven om brandveiligheid te zien als een gezamenlijk belang.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De verschuldigde algemene bijdrage voor 2021 is € 1.380.395
(bron: begroting 2021)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Covid19
De VRBZO heeft een spilfunctie in de opsporing en bestrijding van Covid19. Hierdoor onstaan diverse extra lasten voor de VRBZO. Een deel van de extra lasten die de VRBZO heeft vanwege Covid19, worden gecompenseerd door het Rijk. Desondanks ontstaan ongetwijfeld ook extra lasten voor de VRBZO die niet gecompenseerd worden door het Rijk. De extra lasten waarmee de VRBZO te maken krijgt, zijn ten tijde van het samenstellen van deze begroting niet realistisch in te schatten. Zie in verband hiermee ook onderdeel 'algemeen': de deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk aansprakelijk voor de optredende tekorten bij de VRBZO. Als duidelijkheid ontstaat over de financiële gevolgen van de crisis voor de VRBZO, zullen deze verwerkt worden via de P&C cyclus.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 bedraagt € 6,9 miljoen (31 december 2018 € 7,4 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2019)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 30,1 miljoen (31 december 2018 € 34,6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2019)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2019 was € 0,6 miljoen (2018 € 0,8 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2019) - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In 2019 is een bestuursopdracht uitgewerkt om de GGD wendbaarder en financieel gezond te maken. Op 28 augustus 2019 zijn door het AB de uitgangspunten hiervoor vastgesteld via het document "Samenwerken aan een wendbaar gezondheidsperspectief" . Kernpunten hierin zijn het verbeteren van de bedrijfsvoering, duurzame en transparante financiering, vergroten aanbod en uitvoering van contracttaken, het stimuleren en aangaan van strategische samenwerkingsverbanden en de invoering van een doorlopende lijn voor de JGZ van 0 tot 18 jaar.De verwachting is dat de corona crisis financiële gevolgen heeft voor de GGD voor 2020, maar ook voor 2021. De GGD verwacht extra kosten als gevolg van opgeschaalde corona activiteiten, verminderde baten door afgeschaalde contracttaken en extra kosten door inhaalactiviteiten (de afgeschaalde reguliere taken). Over de omvang valt nog weinig te zeggen. Dit is afhankelijk van de financiële tegemoetkoming vanuit het Rijk. Daarnaast is dit afhankelijk van de ontwikkelingen rondom COVID-19 en bijpassende maatregelen.
Voor de korte termijn is het zeer waarschijnlijk dat een aantal maatregelen in ieder geval voor een deel in 2021 operationeel zal zijn, zoals bijvoorbeeld het gebruik van de teststraten, en de inzet van extra personeel voor bron- en contactonderzoek. Voor de langere termijn is nog onbekend wat de gevolgen zijn.De jeugdgezondheidszorg (JGZ) 0-18 jaar wordt per 1 januari 2021 uitgevoerd door de GGD. Deze doorlopende lijn zorgt voor meer ruimte op het gebied van innovatie, flexibiliteit en verbindingen. De gemaakte afspraken worden geïmplementeerd.
Vanaf 1 januari 2020 is Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg van kracht geworden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet. Best heeft ervoor gekozen om 4 hoofdprocessen te beleggen bij de GGD als contracttaak. De extra lasten voor deze taken worden door de 8 deelnemende gemeenten naar rato verdeeld.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage aan de GGD in 2021 is vastgesteld op € 1.044.000 (bron begroting 2021, inclusief toevoeging budget JGZ € 475.000).Financiële risico's:
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Implementatie uitwerking bestuursopdracht
Vanaf 2021 wordt de JGZ (Jeugd Gezondheid Wet) volledig door de GGD uitgevoerd. Tevens vindt vanaf 2020 een reorganisatie plaats en worden de onderdelen van de organisaties Zuidzorg en Zorgboog die tot 2021 een deel van de JGZ voor hun rekening namen, geïntegreerd bij de GGD. Bij de uitwerking van de bestuursopdracht zijn diverse aannames gedaan in verband met deze ontwikkeling. Deze aannames worden in 2020 onderzocht, waarbij is toegezegd dat de resultaten in het 3e kwartaal van 2020 beschikbaar komen. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat er grote financiële mutaties plaatsvinden. Over de uitkomsten van de onderzoeken wordt u nader geïnformeerd, zodra deze beschikbaar zijn.Covid19
De GGD heeft een spilfunctie in de opsporing en bestrijding van Covid19. Hierdoor ontstaan diverse extra lasten voor de GGD. Een groot deel van de extra lasten die de GGD heeft vanwege Covid19, worden gecompenseerd door het Rijk. Desondanks ontstaan ongetwijfeld ook extra lasten voor de GGD die niet gecompenseerd worden door het Rijk. De extra lasten waarmee de GGD te maken heeft en krijgt, zijn ten tijde van het samenstellen van deze begroting niet realistisch in te schatten. Zie in verband hiermee ook onderdeel 'algemeen': de deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk aansprakelijk voor de optredende tekorten bij de GGD. Als duidelijkheid ontstaat over de financiële gevolgen van de crisis voor de VRBZO, zullen deze verwerkt worden via de P&C cyclus.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 2,9 miljoen (31 december 2018 € 2,8 miljoen) .
(bron: jaarrekening 2019)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 14,8 miljoen (31 december 2018 € 12,6 miljoen).
(bron: jaarrekening 2019)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2019 was € 200.000 (in 2018 -/- € 17.000)
(bron: jaarrekening 2019) - Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In het Concernplan ODZOB 2019-2022 zijn de uitdagingen en ontwikkelingen voor de komende jaren geschetst die leidend zijn voor de inzet van de ODZOB. Belangrijke landelijke ontwikkelingen als de invoering van de Omgevingswet, de Wet VTH en het Bor (Besluit Omgevingsrecht) bepalen de inzet van de ODZOB bij de uitvoering van het takenpakket. In dat kader verandert ook de rol van de overheden in het leggen van meer verantwoordelijkheden bij burgers en bedrijven. Dit betekent nog meer omgevingsbewustzijn, ontwikkelingsgericht werken, faciliteren, maatwerk leveren, experimenteren en verbinden. Het VTH-domein is een complex taakveld in de regio Zuidoost-Brabant die gekenmerkt wordt door de innovatieve Brainport regio en een landelijk gebied met veel intensieve veehouderij. Maatschappelijke ontwikkelingen vragen in steeds grotere mate om optimale dienstverlening en transparantie. De risico’s zijn groot, terwijl het handelen van overheidsorganisaties onder een vergrootglas ligt. Door de toenemende complexiteit van het werk wordt het steeds belangrijker om de uitvoering professioneel georganiseerd te hebben. Het verder uitbouwen van specialistische kennis en expertise is cruciaal om deze opgaven aan te kunnen.De volgende ontwikkelingen vragen in het bijzonder aandacht:
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet vraagt om een integrale aanpak bij de inrichting van de leefomgeving en een beschikbaarheid van informatie voor alle ketenpartijen. Dat wordt mogelijk als informatie eenvoudig gedeeld kan worden en digitaal beschikbaar en toegankelijk is.
- Samenwerking met partners als Veiligheidsregio, GGD, Metropoolregio Eindhoven, OM, rijksinspecties, waterschappen, andere Brabantse omgevingsdiensten etc. wordt verder uitgebreid. Deze samenwerking is niet alleen nodig bij de voorbereiding van de Omgevingswet, maar ook voor de aanpak van opkomende maatschappelijke problemen zoals zeer zorgwekkende stoffen, ondermijning, etc.
- De deelnemers staan voor de opgave om samen met de ODZOB op een aantal terreinen regionaal uitvoeringsbeleid voor VTH vast te stellen (voor zover nog niet gebeurd) en uit te voeren. Hiermee wordt invulling gegeven aan de procescriteria van het Bor en de BIG-8. Dat wil zeggen samen met de deelnemers keuzes maken en prioriteren wat regionaal wordt opgepakt in het VTH-domein. Hierbij wordt de strategische beleidscyclus verbonden met de operationele cyclus.
- Advisering en kennisuitwisseling over grote inhoudelijke thema’s die vanuit het VTH-domein veel impact hebben op de leefomgeving is aan de orde. Het gaat daarbij om de volgende thema’s: klimaat & energie/duurzaamheid, toekomstbestendige veehouderij, bodem, asbest, gezondheid, ondermijning – ogen en oren in het veld en zeer zorgwekkende stoffen.
- Verdere ontwikkeling van de kwaliteit en efficiency vergt voortdurend aandacht met daarin een belangrijke positie voor standaardisering van werkprocessen en ontsluiting van informatie. Onderdeel van de informatievoorziening is een goede basisregistratie met een actueel regionaal inrichtingenbestand.
- Het Bor heeft veel impact op de omvang van het opdrachtenvolume voor de ODZOB. Naar verwachting zal het opdrachtenvolume voor de basistaken – aanvullend op de jaarlijkse groei van verzoektaken - de komende jaren groeien. Daarnaast dient ingespeeld te worden op de ontwikkelingen van de Omgevingswet. Krapte op de arbeidsmarkt vraagt inventieve oplossingen om aan de groeiende uitvoeringsvraag te kunnen voldoen. Een strategische personeelsplanning met een kwalitatieve en kwantitatieve analyse is nodig om hier een passend antwoord op te vinden.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:De totale bijdrage in 2021 is € 522.555.
Financiële risico's:
Algemeen:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Covid19
Ingeschat wordt dat de gevolgen van Covid bij de ODZOB kleiner zijn dan bijvoorbeeld bij de GGD of de VRBZO. Mogelijk ontstaan er wel van Covid19 afgeleide gevolgen, vanwege economische teruggang. Dit is ten tijde van het samenstellen van deze begroting nog niet in te schatten. Als hier duidelijkheid over ontstaat zullen gevolgen worden verwerkt via de P&C cyclus.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2019 bedroeg € 4,3 miljoen (per 31 december 2018 € 1,6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 5,1 miljoen (31 december 2018 € 5,1 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2019)Financieel resultaat
Het resultaat over 2019 was € 0 (in 2018 € 0)
(Bron: jaarrekening 2019)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee wenste de gemeente een bijdrage te leveren aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij was het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.Op 22 juni 2020 heeft de gemeente besloten ook in 2021-2024 (financieel) te willen blijven participeren. Wel streeft Best voor de toekomst naar een meer evenwichtige, gelijkwaardige wijze van samenwerking en financiering van de vennootschap.
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De strategie voor Brainport is geactualiseerd en is bekend als "Brainport Next Generation". Kort gezegd komt de herijkte strategie neer op het inzetten op zes maatschappelijke thema’s (de ‘Grand Challenges’) die een extra impuls kunnen geven als ‘driver’ van economische groei in Brainport. De thema’s zijn: ‘Health’, ‘Mobility’, ‘Energy’, ‘Food’, ‘Safety & security’ en ‘Inclusive society’. Toptechnologie is daarbij geen doel op zich meer, maar een middel om in te spelen op deze Grand Challenges en zo ook economische voorspoed te bewerkstelligen. Deze strategie vormt de basis van de jaarplannen van de vennootschap.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2016 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: jaarstukken 2019)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2019 € 3,3 miljoen (per 31 december 2018 € 3,3 miljoen).
(bron: jaarstukken 2019Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 2,0 miljoen (31 december 2018 € 2,8 miljoen).
(bron: jaarstukken 2019)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2019 € 15.000 (in 2018 € 0).
(bron: jaarstukken 2019) - Vennootschappen en corporaties N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In de begroting wordt vanaf 2021 rekening gehouden met een dividenduitkering van jaarlijks € 49.000
(bron: jaarverslag 2019 + begroting 2021)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 4.887 miljoen (31 december 2018 € 4.991 miljoen).
(bron: jaarverslag 2019)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 144.802 miljoen (31 december 2018 € 132.518 miljoen)
miljoen).(bron: jaarverslag 2019)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2019 een nettowinst na belastingen van € 163 miljoen (€ 337 miljoen over 2018).
(bron: jaarverslag 2019) - Vennootschappen en corporaties Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.
(Bron: jaarverslag 2018)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 665 miljoen (per 31 december 2018 € 636 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2019)Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 479,5 miljoen (per 31 december 2018 € 456,8 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2019)Financieel resultaat
Het resultaat na belastingen was in 2019 € 29,5 miljoen (in 2018 € 26,8 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2019)
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (VHHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Onder regie van het Veiligheidshuis ontstaat één gezamenlijk beeld van de situatie en werken de partners vanuit één plan en bundelen zorg (bijv. behandeling voor verslaving moeder), straf (na inbraak zoon) en bestuurlijke interventies (vb tijdelijk huisverbod voor vader). De gezamenlijke inspanning leidt ertoe dat het gezin minder overlast veroorzaakt, benodigde hulp wordt ingezet en niet meer of duidelijk minder in aanraking komen met justitie. Deze aanpak voor multiproblematiek werkt alleen als de partners nauw samenwerken onder eenduidige regie en elkaar versterken. Het veiligheidshuis kan deze regie bieden zonder de cases van de professionals over te nemen. Het uitgangspunt van de werkwijze is dat mensen die problemen veroorzaken vaak ook problemen hebben. Een effectieve aanpak van deze problemen is de sleutel tot duurzame gedragsverandering en het voorkomen van recidive.Financieel belang
In 2021 wordt € 8.400 bijgedragen aan de VHHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2019 bedraagt € 110.000 (per 31 december 2018: € 36.000).
(Bron: jaarrekening 2019Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 bedraagt € 195.000 (per 31 december 2018: € 57.000).
(Bron: jaarrekening 2019)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2019 was € 74.500 (in 2018 -/- 22.000).
(Bron: jaarrekening 2019)