Begroting 2021

Programma's

Algemeen bestuur

Beleid Algemeen bestuur

 Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2021 voor doen

Een transparant functionerende en zichtbare raad die inwoners invloed geeft op besluitvorming over thema’s die hen direct raken. De verbinding met inwoners, bedrijven en partners staan hierbij centraal samen met het gezamenlijk bouwen aan de samenleving in Best als onderdeel van de regio.

Oordeel inwoners over relatie met de gemeente

> 2018
(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2019: -
2018: 6,4 (landelijk: 6,1)
2017: -
2016 : 6,1 (landelijk: 6,0)

'Waar staat je gemeente'

(twee-jaarlijks onderzoek)

  • Verder uitbouwen van de invloed die inwoners hebben op de raadsagenda en de raadsbesluiten door het evalueren van de eerder in gang gezette acties en verbeteringen:
    • gewijzigde vergadercyclus en inspraakmogelijkheden;
    • live uitzenden van raadsessies en raadsvergaderingen;
    • toegankelijkheid van het raadsinformatiesysteem.
  • Uitwerken en opvolgen van de resultaten van deze evaluatie;
  • Verder opvolgen van de aanbevelingen die uit de Quick Scan Lokale Democratie naar voren zijn gekomen;
  • Bevorderen van actieve deelname aan de lokale politiek door uitbreiding van het aanbod van cursussen en activiteiten zoals de cursus Politiek Actief, voor zowel jeugd als volwassenen.

Inwoners, bedrijve n en adviesorganen zijn betrokken bij het overheidsbeleid en de uitvoering; inwonersinitiatieven ondersteunen wij, waarbij we de eigen kracht versterken.

(notitie 'Samen op ons Best')

Oordeel
samenwerking met inwoners

> 2018

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2019: -
2018: 6,1 (landelijk 6,1)
2017: -
2016:  6,1 (landelijk: 6,1)

'Waar staat je gemeente'

Uitvoeren van de acties van de herijkte notitie inwoners- en overheidsparticipatie. Zie www.gemeentebest.nl/bewonersparticipatie voor het volledige overzicht.
In 2021 ligt de focus op:

  • Verder vernieuwen van (digitale) inwoners- en overheidsparticipatie, onder andere via het Platform PleinBest.nl.
  • Gespecialiseerd advies inwinnen over het verbreden van de aan gemeentelijke participatietrajecten deelnemende doelgroepen en deze verbreding ook daadwerkelijk op gang brengen.
  • Participatie inzetten in ons werk. En dat we daarbij aansluiten bij omstandigheden (waaronder coronamaatregelen) en doelgroepen: participatie is maatwerk en vindt steeds meer (ook) digitaal plaats, in navolging van de dienstverleningsvisie. In sommige gevallen kunnen de benodigde aanpassingen enige vertraging opleveren van trajecten.
  • Periodiek uitvoeren van peilingen onder inwoners via het in 2018 opgezette Inwonerspanel.
  • Faciliteren van inwonersinitiatieven en dit actief onder de aandacht brengen.  Bijvoorbeeld door het verstrekken van informatie via Plein Best en de gemeentelijke website, het geven van advies, het verlenen van subsidies, proactief meedenken en het verbinden van mensen en initiatieven. Hierbij gaat de inwonerscontactfunctionaris een actieve rol spelen.
  • Inwoners en organisaties in Wilhelminadorp en de Kantonnier worden betrokken bij de wijkaanpak en het opstellen van een gebiedsvisie.

We zijn een netwerkende organisatie en op die manier organiseren we ook onze dienstverlening. Samen met ons netwerk spelen we in op vragen van inwoners  en ondernemers.

Betere planvorming ruimtelijke initiatieven

Tevredenheid over proces en procedure ruimtelijke planvorming

-

  • Ons streven is om bij de uitvoering van onze dienstverlening zoveel mogelijk met andere partners op te trekken. In 2019 en 2020 verkenden we de optie van fysieke samenvoeging van de dienstverlening van de gemeente, Bestwijzer en mogelijke andere partners. De verkenning was op hoofdlijnen. In 2021 vindt een verdere uitwerking plaats in samenhang met het onderzoek naar huisvesting.
  • Stimuleren en organiseren verdergaande samenwerking tussen gemeente en organisaties en tussen organisaties onderling. In het sociaal domein maken we dit concreet door verbindingen te leggen in de keten van partijen in de basis, preventie en de gemeente. In het ruimtelijk domein richten we een omgevingstafel in en ontwikkelen en implementeren we een participatieleidraad ruimtelijke initiatieven.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening
(Dienstverleningsvisie 'Graag en op maat')

Oordeel gemeentelijke dienstverlening

Aantal (geregistreerde) klachten dienstverlening

>landelijk gemiddelde in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

< 2020
(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2021)

2020: -
2019: -
2018: 7,0 (landelijk 6,8)
2017:-
2016 : 6,9 (landelijk: 6,7)

2020: -
2019: 32
2018: 33
2017: 23
2016: 22

'Waar staat je gemeente'

Interne registratie klachten

  • Methodiek inzetten van gemeentelijke Serviceformules voor de inrichting van onze dienstverlening en als ondersteuning bij het ontwikkelen van een meer klantgerichte houding.
  • Via het inwonerspanel wensen van inwoners peilen over thema's als bereikbaarheid, fysieke openstelling en online dienstverlening.  
  • We zetten samen met organisaties verdere stappen om voorzieningen en dienstverlening op het terrein van het Sociaal Domein in de wijk te versterken en uit te breiden.
  • Samen met onze partners werken we aan één fysieke toegang van onder andere Bestwijzer en de gemeente.  
  • Meer documenten vertalen naar taalniveau B1.  

Klanten kunnen  tijd- en plaatsonafhankelijk onze diensten afnemen  (Dienstverleningsvisie 'Graag en op maat')

Oordeel digitale dienstverlening

> landelijk gemiddelde in 2020

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2019: -
2018: 7,2 (landelijk 6,9)
2017: -
2016: 7,1 (landelijk 6.6.)

'Waar staat je gemeente'

Plan van Aanpak Digitale dienstverlening 2018-2021 is in uitvoering. Klanten kunnen zoveel mogelijk diensten digitaal aanvragen en afhandelen.

  • Ook in 2021 realiseren we weer nieuwe online toepassingen en webformulieren.
  • Bij bestaande formulieren monitoren en verbeteren we in een continu proces het gebruiksgemak.  
  • De online voorzieningen maken wij beschikbaar en toegankelijk voor alle inwoners.
  • Verdere digitalisering in het sociaal domein maakt in 2021 ook uitbreiding mogelijk van het aantal online diensten voor klanten in dit domein.
  • Nieuwe dienstverleningsvisie opstellen voor 2022 en de jaren daarna.

Best behoudt als zelfstandige gemeente voldoende bestuurskracht voor de maatschappelijke opgaven die voor onze inwoners van belang zijn.

Geen

-

-

Bestuurlijke Toekomst-visie gemeente Best, 2017
Aanname: de genoemde activiteiten zijn nodig om krachtig in te spelen op onze maatschappelijke opgaven.

  • We blijven in gesprek met gelijkwaardige (buur)gemeenten over verregaande samenwerking.
  • Wij voeren de Samenwerkingsagenda 2018-2025 uit van het Stedelijk Gebied Eindhoven. Hiermee trekken negen gemeenten niet individueel, maar samen op bij het formuleren van beleid op het gebied van economie, wonen, voorzieningen en evenementen en ruimte.
  • In het sociaal domein werken we veel samen met gemeenten uit het MRE - gebied waarbij per onderwerp de samenwerking tussen gemeenten is afgesproken (21, 10, 8, 2)
  • Wij voegen ons in de regionale besluitvorming over het Samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 en werkprogramma MRE 2020 en blijven hier kritisch maar meewerkend. Hiermee trekken 21 gemeenten niet individueel, maar samen op bij het formuleren van beleid op het gebied van economie, mobiliteit, energietransitie en transitie landelijk gebied.

Wij dragen de bestuurlijke toekomstvisie van Best uit aan de diverse regionale overlegtafels.

Betrouwbare overheid

Waar er aanleiding is tot nader onderzoek  vindt in 100% van de gevallen een  fysiek adresonderzoek plaats. Hierdoor krijgt fraude minder kans en kan er intensiever gehandhaafd worden op (brand) veiligheid en ondermijning

Een gestandaardiseerd multidisciplinair werkproces en aansluiting bij Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)

Gemiddeld 80 (schriftelijke) adresonderzoeken  per jaar

BRP

Uitvoeren van het Actieplan adresonderzoeken registratie BRP, met name gericht op het voorkomen van fraude  door afstemming van voorzieningen op de woonsituatie en het handhaven bij (brand)veiligheid en ondermijning.

Veilige verkiezingen

Stemgerechtigden inwoners kunnen ondanks Covid 19 op een veilige manier hun stem uitbrengen tijdens de verkiezingen in maart 2021.

In 2021 heeft Best een gelijke opkomst stemgerechtigden als in 2017.

Opkomst verkiezingen 2017 Best 83,4%   Landelijk 89,7%

Kiesraad.nl

  • Aansluiten bij de RIVM adviezen.
  • Aansluiten bij adviezen overheid

het treffen van (extra) maatregelen zodat de verkiezingen coronaproof kunnen verlopen. Brief van minister Ollongren op 22 mei 2020 Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal (kenmerk 2020-0000239847).

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2020 14:29:58 met de export van 11/10/2020 14:17:40