Begroting 2021

Wmo

Beleid WMO

Beleid WMO

De Wmo richt zich op een goede gezondheid, een toegankelijke gemeenschap, een gemeenschap waar het prettig ouder worden is en op ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers. Ook bieden we maatwerkvoorzieningen Wmo om de zelfredzaamheid en participatie van inwoners met een beperking te vergroten.

Langer thuis in de wijk

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2021 voor doen

Een toegankelijke en dementie-vriendelijke gemeenschap, waarin iedereen mee kan doen.

% panelleden dat het eens is met de stelling: mensen met dementie
maken deel uit van onze
gemeenschap en tellen
mee

> 83% in 2021

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2021)

2019: 83%

GGD Panelonderzoek Dementie in Best 2019

  • Deelnemen aan het Platform Dementie. We zetten samen met het platform in op acties die bijdragen aan een dementievriendelijke gemeenschap. Hierbij zijn we stimulerend en faciliterend.
  • Continueren van de coördinatie voor de dementievriendelijke gemeenschap en de samenwerking van het Platform Dementie door de LEVgroep.
  • Voortzetting subsidie Alzheimer Café B.O.S.

% panelleden dat het eens is met de stelling: in onze gemeente kunnen
mensen met dementie
zonder belemmering
gebruik maken van
faciliteiten zoals (sport)
verenigingen en winkels

>16% in 2021

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2021)

2019: 16%

% panelleden dat het eens is met de stelling: In mijn omgeving kunnen
mensen zonder taboes over
dementie en de gevolgen
daarvan praten

>80% in 2021

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2021)

2019: 80%

% inwoners dat bekend is met het begrip 'inclusieve samenleving'

> 50% in 2023

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2023)

-

Effectindicator opnemen in inwonerspanel of cliëntervaringsonderzoek Wmo (jaarlijks)

  • Inwoners met een psychische kwetsbaarheid ondersteunen én hun omgeving in de wijken door onder andere het organiseren van Psysalons, aanbieden van kortdurende cliëntondersteuning en de indicatievrije inloop. Inclusiviteit is hierbij het uitgangspunt.
  • Verder werken (samen met het Gehandicapten Platform) aan de uitvoering van de lokale inclusie agenda.
  • Het thema inclusieve samenleving actief onder de aandacht brengen bij vrijwilligers(organisaties), bijv. door inclusiviteit als thema Leren met LEV op te nemen.

Een gemeente waar inwoners zo lang en zo zelfstandig mogelijk kunnen blijven wonen en leven en zelf de regie houden.

% van de inwoners van 19 t/m 65 en boven de 65 dat aangeeft voldoende sociale samenhang  in hun buurt te ervaren

> 60% (19-65 jaar)
en 65% (>65 jaar)
over 2020

2020: -
2016: 59% (19-65 jaar)

 en 61% (>65 jaar)

GGD volwassenen en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

  • Stimuleren en faciliteren netwerken rondom inwoners, zodat inwoners elkaar (zoveel mogelijk) kunnen ondersteunen. Hierbij werken we wijkgericht via onder andere Buurtkamer Kadans en inloop Leemkuilen.
  • Subsidie verlenen voor activiteiten gericht op de sociale samenhang en leefbaarheid (buurtbudget).

% inwoners dat aangeeft af en toe iets voor de buren te doen

> 80% in 2020

2020: -
2016: 81%
2012: 80 %

% inwoners van 19 t/m 65 en boven de 65 jaar dat eenzaam is

<36% (19-65 jaar) en
<47 % (>65 jaar) in 2020

2020: -
2016: 39% (19-65 jaar) en 53% (>65 jaar)
2012: 36% (19-65 jaar) en 47% (>65 jaar)

GGD volwassenen- en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

  • Concrete analyse maken van de lokale opgaven op het gebied van wonen, zorg, welzijn en leefbaarheid voor ouderen en andere mensen met een ondersteunings- of zorgbehoefte en vertalen deze analyse in ambities en keuzes.
  • Intensiveren aanpak tegen eenzaamheid en maken gebruik van de expertise van het landelijke programma 'Een tegen eenzaamheid'.
  • De sociale basis beter op elkaar afstemmen en verbeteren de voorlichting over het aanbod in de sociale basis. We nemen hierin ook de inhoudelijke doorontwikkeling website Bestwijzer naar aanleiding van uitgevoerde aanpassingen voor toegankelijkheid (inclusie) mee.
  • De mogelijkheid van algemene voorzieningen onderzoeken op bijvoorbeeld de gebieden huishoudelijke ondersteuning en begeleiding.
  • De toegang tot hulp en ondersteuning op laagdrempelige wijze organiseren zodat de sociale basis en rollen en verantwoordelijkheden in op- en afschalen goed in beeld zijn.
  • Samen met partners een werkwijze opstellen om inwoners die de weg richting hulpverlening moeilijk vinden door een beperking of moeite met de Nederlandse taal te ondersteunen. We continueren de subsidie voor maatjes specifiek gericht op deze doelgroep.
  • Samen met de Seniorenraad een samenhangend pakket van diensten Langer thuis organiseren. Zodat de senioren van Best zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen.
  • Continueren en evalueren het huisbezoek 75+.
  • We verlenen subsidie voor activiteiten die de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van kwetsbare inwoners vergroten. We continueren de subsidiemogelijkheid voor inwonersinitiatieven voor kwetsbare ouderen gericht op eenzaamheid.
  • Uitwerken bestuurlijke afspraken die in 2020 zijn gemaakt tussen regiogemeenten, zorgverzekeraars en zorgaanbieders. We organiseren integrale zorg en ondersteuning aan de hand van een gezamenlijke agenda om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen.
  • Ondersteunen wooninitiatieven van senioren die een bijdrage leveren aan de onderlinge ondersteuning in de wijk en nabuurschap.
  • Realiseren voldoende geschikte nultrede woningen. Hierover maken we afspraken met woningcorporaties en ontwikkelaars.

% inwoners boven de 65 jaar dat moeite heeft met het voeren van eigen regie over het eigen leven

<15% in 2020

2020: -
2016: 17%
2012: 15%

GGD ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

% wmo cliënten dat weet waar ze moeten zijn met een hulpvraag

>80% in 2021

2021: -
2020: 74%
2019: 82%
2018: 75%
2017: 78%
2016: 75%

Wmo cliëntervarings-onderzoek (jaarlijks)

Inwoners met een psychische aandoening kunnen geschikt wonen, leven en werken.

Er zijn geen beschikbare indicatoren om dit specifiek voor deze doelgroep te meten, waardoor we vooralsnog afgaan op signalen.

Signalen over inwoners met een psychische aandoening

-

-

Signalen van derden, waaronder het Ondersteunings-team Bestwijzer, die we gebruiken om de ondersteuning zo nodig te verbeteren.

Werken naar een samenhangende aanpak op basis van de volgende onderdelen:

  • Plan van aanpak verwarde personen
  • Invoering Wet verplichte GGz (2020)
  • Doordecentralisaties beschermd wonen en maatschappelijke opvang, samen met de regio (2021)
  • Voorbereiding van de inkoop Wmo-begeleiding (2021)

Gezond bezig

Wat willen we bereiken?

Effect indicatoren

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2021 voor doen

Een samenleving waarin kwetsbare inwoners zo gezond mogelijk kunnen leven

% boven de 65 dat aangeeft vanwege de gezondheid niet de dingen te kunnen doen die men zou willen doen

<17% (>65 jaar) in 2020

2020: -
2016: 17% (>65 jaar)
2012: andere indicator

GGD volwassenen- en ouderenmonitor (4-jaarlijkse monitor)

  • Het aanbod voor valpreventie continueren.
  • We continueren de subsidiemogelijkheid voor inwonersinitiatieven voor kwetsbare ouderen gericht op fysiek bewegen.
  • Vanuit de herziene inzet van de  combinatiefunctie nemen en/of ondersteunen we nieuwe beweeg-initiatieven voor inwoners die nu niet of beperkt bewegen/sporten.

% inwoners van 65 en ouder dat in de afgelopen drie maanden letsel opgelopen heeft door een val

<6% in 2020

2020:
2016: 6%
2012: andere indicator

GGD ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

Samen zorgen voor Best

Wat willen we bereiken?

Effect indicatoren

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2021 voor doen

Mantelzorgers voelen zich in staat om hun mantelzorgtaken uit te voeren

% mantelzorgers van 19 t/m 65 en ouder dan 65 dat zwaar belast is

< 20 % (19 t/m 65) in 2020
< 15 % (>65) in 2020

(cijfers beschikbaar in jaarrekening 2020)

2020: -
2016: 23% (19 t/m 65) en 16% (>65)
2012: 12% (19 t/m 65) en 13% (> 65)

GGD volwassenen en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

  • Voortzetten mantelzorgondersteuning- en waardering via het Steunpunt Mantelzorg. Daarbij is speciale aandacht voor jonge mantelzorgers en mantelzorgers van mensen met dementie.
  • Stimuleren van tijdige signalering, ondersteuning en toeleiding naar het Steunpunt Mantelzorg door vrijwilligers/professionals sociale basis, hulpverleners/doorverwijzers (OTB, huisartsen). Hiervoor gaan we onder andere het gesprek aan met de sociale basis en de huisartsen.
  • Subsidiebedrag beschikbaar stellen aan partners in de sociale basis voor het ontwikkelen van een vernieuwende vorm van respijtzorg (vervangende mantelzorg) in Best.
  • Subsidie verlenen voor activiteiten die de overbelasting van mantelzorgers tegengaan.
  • Vrijwilligerspunt voor het ondersteunen van (zorg)vrijwilligers continueren. Hierbij zetten we bijvoorbeeld in op tijdige signalering, deskundigheidsbevordering en taboedoorbreking.  
  • Stimuleren en faciliteren wederzijdse ondersteuning van inwoners. We doen dit  onder andere via het Vrijwilligerspunt, 'Bestse maatjes' en de subsidieregeling zelfredzaamheid, maatschappelijke participatie en mantelzorgondersteuning.
  • Samen met het Zelfhulpnetwerk de inzet bekijken voor de komende jaren.

Er blijft in Best een rijk vrijwilligersleven bestaan.

% inwoners van 19 t/m 65 en ouder dan 65 dat vrijwilligerswerk doet

> 35 % (19 t/m 65) in 2020
> 40 % (>65) in 2020

(cijfers beschikbaar in jaarrekening 2021)

2020:-
2016: 32% (19 t/m 65) en 34% (>65)
2012: 27% 19 t/m 65) en 30% (>65 )

GGD volwassenen en ouderenmonitor
(4-jaarlijkse monitor)

 

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2020 14:29:58 met de export van 11/10/2020 14:17:40